
DUA2022 - PENGURUSAN DALAM ISLAM
NAMA KUMPULAN :
1) NURUL AMIRAH BINTI SURHAIMI ( 02DSK17F2047 )
2) NUR AQILAH BINTI MOHD YUSHRI ( 02DSK17F2009 )
3) NUR SYAZWANI BINTI HAMAL ( 02DSK17F2073 )
4) SITI NURATIQAH BINTI MOHAMED TAJUDIN ( 02DSK17F2057 )
5)NOR HASYIMAH BINTI NORODIN (02DSK17F2063)
6)AUNI BINTI ABDUL RAZAK (02DSK17F2007)
5)NOR HASYIMAH BINTI NORODIN (02DSK17F2063)
6)AUNI BINTI ABDUL RAZAK (02DSK17F2007)
NAMA PENSYARAH :
PUAN WAN RUSWANI BINTI WAN ABDULLAH
PENGENALAN ↷↷↷
Sebuah organisasi perlu mempunyai matlamat atau objektif pengurusan yang tersendiri. Begitu juga di dalam pengurusan islam, objektif pengurusan merupakan sesuatu yang sangat penting dalam menggariskan hala tuju yang akan dicapai oleh sesebuah organisasi.
Sistem pengurusan islam, sistem yang sangat lengkap dan sistematik kerana ia berpandukan
Al-quran dan sunnah. Pengurusan islam memainkan peranan penting dalam membentuk dan melahirkan pengurus, ketua, pemakmur, alam mengikut kerangka berfikir, nilai dan prinsip islam.
OBJEKTIF PENGURUSAN ISLAM : ⇛
Objektif sesebuah organisasi merupakan gagasan umum yang melambangkan matlamat yang hendak dicapai. Dengan objektif yang jelas , ia membolehkan perancangan dilaksanakan dengan sebaik mungkin. Disamping itu, membolehkan pengukuran dapat dilakukan dengan sebaik mungkin terhadap pencapaian yang diperolehi. Perancangan dapat dilaksanakan sebaik mungkin dengan mengambil kira realiti masa kini, pengalaman masa lampau serta tuntutan untuk masa hadapan.
MATLAMAT UMUM SYARIAH ( MAQASID SYARIAH )
Maqasid Syariah merupakan suatu ilmu yang harus dipelajari terutamanya bagi ulama fiqh agar setiap ijtihad dan pendapat yang diberikan bertepatan dengan kehendak syariat.
Maqasid membuktikan bahawa Islam ialah sistem hidup yang lengkap, komprehensif, relevan pada bila-bila masa untuk memastikan keperluan dan kehendak kehidupan dapat dipenuhi dan juga terpelihara.
Menurut Imam Syartibi dan Al Ghazali (2010), matlamat umum syariah Islamiah merangkumi lima komponen maqasid yang sangat mustahak, iaitu keselamatan akal, agama, harta, jiwa/nyawa dan keturunan.
Maqasid Syariah adalah untuk menjamin dan melindungi maruah, kepentingan serta kehormatan. Terdapat 5 rantaian prinsip yang asas :
a. Menjaga keselamatan agama ( الدين )
- merupakan matlamat syariah yang pertama dan terpenting dalam kehidupan seorang muslim.
- agama menjadi pemisah kualiti sebenar seorang muslim dan berkaitan rapat dengan soal akidah.
b. Menjaga keseklamatan jiwa / nayawa ( النفاس )
- menjaga dan memelihara jiwa / nyawa serta tubuh badan manusia
c. Menjaga keselamatan akal ( العقال )
- akal dan pemikiran perlu dijaga kerana ia merupakan anugerah Allah yang paling berharga kepada manusia.
- keistimewaan yang membezakan manusia berbanding makhluk yang lain.
- akal juga perlu disuburkan fungsinya demi kebaikan ummah secara keseluruhan.
d. Menjaga keselamatan maruah ( النصب )
- memelihara maruah dan keturunan manusia merupakan salah satu matlamat syariah.
e. Menjaga keselamatan harta ( المعل )
- menjaga harta dan pemilikan merupakan salah satu tujuan atau maqasid al- syariah.
PRINSIP PENGURUSAN ISLAM.
a. Al-Ubudiyyah
⠕ prinsip organisasi yang berkaitan dengan matlamat dan fungsi utama manusia sebagai hamba Allah.
⠕ merujuk kepada sifat pengabdian diri seorang insan dengan setulusnya hanya kepada Allah.
(51) وَقَال اللّهُ لاَ تَتَّخِذُواْ إِلهَيْنِ اثْنَيْنِ إِنَّمَا هُوَ إِلهٌ وَاحِدٌ فَإيَّايَ فَارْهَبُو
(52)وَلَهُ مَا فِي الْسَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَلَهُ الدِّينُ وَاصِبًا أَفَغَيْرَ اللّهِ تَتَّقُونَ
Maksudnya:
" Janganlah kamu sembah dua tuhan. Hanya Dia Tuhan yang Esa, sebab itu takutlah kamu kepada-ku. Allah memiliki apa-apa yang di langit dan di bumi dan kepada-Nya (hendaklah kamu patuh selama-lamanya. Adakah kamu takut kepada yang lain daripada Allah? "
c. Menjaga keselamatan akal ( العقال )
- akal dan pemikiran perlu dijaga kerana ia merupakan anugerah Allah yang paling berharga kepada manusia.
- keistimewaan yang membezakan manusia berbanding makhluk yang lain.
- akal juga perlu disuburkan fungsinya demi kebaikan ummah secara keseluruhan.
d. Menjaga keselamatan maruah ( النصب )
- memelihara maruah dan keturunan manusia merupakan salah satu matlamat syariah.
e. Menjaga keselamatan harta ( المعل )
- menjaga harta dan pemilikan merupakan salah satu tujuan atau maqasid al- syariah.
PRINSIP PENGURUSAN ISLAM.
a. Al-Ubudiyyah
⠕ prinsip organisasi yang berkaitan dengan matlamat dan fungsi utama manusia sebagai hamba Allah.
⠕ merujuk kepada sifat pengabdian diri seorang insan dengan setulusnya hanya kepada Allah.
(51) وَقَال اللّهُ لاَ تَتَّخِذُواْ إِلهَيْنِ اثْنَيْنِ إِنَّمَا هُوَ إِلهٌ وَاحِدٌ فَإيَّايَ فَارْهَبُو
(52)وَلَهُ مَا فِي الْسَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَلَهُ الدِّينُ وَاصِبًا أَفَغَيْرَ اللّهِ تَتَّقُونَ
Maksudnya:
" Janganlah kamu sembah dua tuhan. Hanya Dia Tuhan yang Esa, sebab itu takutlah kamu kepada-ku. Allah memiliki apa-apa yang di langit dan di bumi dan kepada-Nya (hendaklah kamu patuh selama-lamanya. Adakah kamu takut kepada yang lain daripada Allah? "
Konsep Ubudiyyah :
1. Allah tidak meredai hamba-Nya yang bersikap menjauhi kemewahan dunia dengan mengurung diri di dalam rumah-rumah ibadat seperti masjid atau surau semata-mata untuk tujuan beribadat, sedangkan manusia boleh beribadat di mana-mana sahaja.
2. Hubungan manusia dengan Allah SWT adalah berasaskan satu perjanjian atau kesanggupan yang azali. Manusia telah mengakui ketuhanan (ubudiyyah) Allah serta menyatakan kesanggupan untuk mengabdikan diri semata-mata kepada-Nya.
Konsep ubudiyyah bukan sahaja dapat mencorakkan pembentukan individu warganya malah, membentuk hala tuju serta budaya organisasi tersebut
PERKARA PENTING YANG BERKAITAN DENGAN UBUDIYYAH SERTA HUBUNGANNYA :
1. Matlamat atau hala tuju organisasi perlu seiring dengan konsep pengabdian diri kepada Allah.
2. Kaedah atau kegiatan yang dilaksanakan untuk mencapai matlamat organisasi juga perlu seiring dengan konsep ubudiyyah kepada Allah. Disamping itu, prinsip Islam menjelaskan penolakan terhadap konsep " matlamat menghalalkan cara ".
3. Budaya yang wujud dan subur di dalam organisasi perlu disokong oleh semangat pengabdian diri kepada Allah.
KESAN YANG POSITIF KEPADA PEMBENTUKAN WATAK WARGA ORGANISASI SERTA BUDAYA ORGANISASI.
1. Berusaha untuk menjadikan setiap kegiatan dalam organisasi sebagai satu ibadat dengan menjaga adab.
2. Menjadi seorang yang negatif terhadap tegahan agama dan positif sejajar dengan nilai dan prinsip agama.
b. Al-Syura
⠕ merupakan prinsip pengurusan Islam yang kedua.
⠕ kepentingan ditegaskan dengan nyata di dalam Al-Quran dapat dikukuhkan oleh sunnah Rasulullah s.a.w. serta bekalan para sahabat.
KEPENTINGAN AL-SYURA DALAM HUBUNGAN PENGURUSAN .
1. Menjadikan keputusan yang dibuat berdasarkan logik akal yang dibuat mengikut pandangan ramai.
2. Memantapkan keputusan dan perbincangan yang lebih matang.
3. Mengelakkan kekeliruan dan ketidakfahaman kerana ia meliabtkan jumlah ahli majlis yang ramai melalui syura jugalah dapat mengelakkan kesalahan yang besar yang diputuskan secara ramai.
4. Menungkatkan komitmen pekerja dan merupakan wadah untuk memanfaatkan mereka yang berilmu, berpengalaman dan berkemahiran.
SIFAT-SIFAT BAIK YANG DISYARIATKAN OLEH SAIDINA ALI BIN ABI TALIB.
1. Seorang yang pintar dan bijaksana, berpandangan jauh dan berhati suci.
2. Seorang yang tidak melakukan kezaliman dan tidak membantu orang-orang yang zalim dan melakukan kejahatan.
3. Seorang yang jujur dan bertaqwa.
4. Seorang yang tidak pengecut, tidak kedekut dan tidak tamak.
5. Seorang yang adil.
6. Seorang yang terpelajar
7. Seorang yang tekun dan sabar dalam menjalankan tugas dan amanah.
FUNGSI SYURA DALAM KONTEKS ORGANISASI MENURUT ABDULLAH (1990)
⠇menggubal peraturan-peraturan organisasi
⠇menjalankan setiap aktiviti organisasi yang difikirkan berfaedah mengikut syariah.
⠇meluluskan program-program kewangan.
⠇mengulang kaji dasar-dasar organisasi dan memikirkan cara untuk melicinkan lagi pentadbiran organisasi.
⠇berkuasa mengisytiharkan rancangan darurat organisasi yang difikirkan perlu.
⠇meluluskan kontrak, perkongsian dan oerjanjian dengan organisasi luar.
⠇memberikan kebebasan kepada setiap ahli syura untuk menyatakan pendapat demi kemaslahatan organisasi.
⠇menggunakan harta dan belanjawan organisasi sebagaimana yang diputuskan oleh syura.
c. Al-Hurriyah
⠓ Al-Hurriyah ialah kebebasan yang merupakan salah satu prinsip Islam .
⠓ Islam menentang sebarang bentuk penghambaan tanpa alasan kecuali hamba kepada Allah.
ISLAM MENJAMIN KEBEBASAN MANUSIA DARI ASPEK KEMANUSIAAN.
1. kebebasan beragama atau mengamalkan agama dan fahaman yang dianuti.
2. kebebasan berfikir.
3. kebebasan bersuara.
4. kebebasan memiliki dan mencari harta.
5. kebebasan untuk menuntut ilmu.
6. kebebasan bergerak.
⢔ Kebebasan dalam Islam dijamin untuk setiap individu. Terdapat tiga kebebasan iaitu :
i) Pertama - kebebasan tidak mengganggu kepentingan orang lain, atau orang awam.
ii) Kedua - kebebasan tidak mengganggu kepentingan organisasi yang membawa maksud kepentingan organisasi hendaklah diutamakan berbanding dengan kepentingan dan kebebasan diri.
iii) Ketiga - kebebasan tidak bercanggah dengan niali dan prinsip agama. Jika bercanggah, maka dengan sendirinya akan terbatal.
d. Al-Musawah
⠗ Al-Musawah atau persamaan adalah di antara prinsip pengurusan di dalam Islam.
⠗ persamaan ini berkaitan dengan hakikat bahawa manusia adalah berasal daripada keturunan Nabi Adam a.s.
⠗ hanya yang membezakan manusia dengan manusia yang lain adalah amalannya, tanggungjawab dan ketaqwaan.
PELAKSANAAN PERSAMAAN DALAM ORGANISASI
i- Semua warga organisasi harus diterima sama rata, terutama dari sudut peraturan dan undang-undang.
ii- Warga organisasi hendaklah dilayan dan dihormati dari sudut kemanusiaan, kerana setiap manusia mempunyai maruah, kecenderungan dan sifat serta cita rasa yang tersendiri.
iii- Persamaan juga hendaklah diaplikasikan dari sudut peluang dan kemudahan yang diberikan agar setiap pekerja dapat merasai peluang dan hak yang sama.
iv- Pembahagian tugas hendaklah mengambil kira aspek kemanusiaan dan persamaan.
e. Al-Adalah
⡐ Al-Adalah merupakan keadilan yang sangat penting dalam Islam.
⡐ keadilan dalam Islam adalah hak.
⡐menurut Mawardi adalah bercakap benar, jujur, amanah, menghindari perkara yang haram, menjauhi dosa dan syubhah.
Keadilan dalam kontekspengurusan organisasi adalah tunjang kepada segala bentuk amalan :
i- Keadilan perlu diamalkan dalam proses pengambilan pekerja agar pekerja yang dipilih menepati kriteria dan kelayakan yang ditetapkan.
ii- Keadilan juga perlu dilaksanakan dalam pembahagian tugas supaya tugas tersebut diserahkan kepada yang layak mengambil kira bakat, potensi dan kekuatan.
iii- Keadilan harus dilaksanakan dalam menjatuhkan hukuman bukan berdasarkan kedudukan atau pilih kasih.
PRINSIP DAN PERANCANGAN OPERASI.
Merupakan tanggungjawab semua pihak pengurusan sama ada pada peringkat atasan mahupun peringkat penyeliaan. Setelah perancangan strategik dibuat bagi mencapai objektif organisasi, prinsip dan perancangan operasi perlu dibuat dengan menyediakan butiran tertentu bagi mencapai perancangan strategik tersebut.
PRINSIP DAN PERANCANGAN OPERASI
Mengandungi program, projek dan belanjawan untuk aktiviti tertentu. Setelah program tamat, rancangan ini dibubarkan dan akan diwujudkan semual apabila terdapat program baharu.
i) Program - mengandungi dan menerangkan secara menyeluruh aktiviti yang akan dijalankan seperti langkah demi langkah yang perlu diikuti oleh kakitangan yang dipertanggungjawabkan melalui jadual penyediaan program.
ii) Projek - tugas-tugas kecil di dalam perniagaan yang menunjukkan kakitangan tertentu yang telah dipertanggungjawab.
iii) Belanjawan - disifatkan sebagai satu adat untuk mengawal perjalanan aktiviti agar mematuhi peruntukkan yang telah ditetapkan.
RANCANGAN KEKAL
Rancangan ini berlaku apabila perancangan operasi melibatkan pengawalan perjalanan aktiviti akan dibuat melalui dasar, tatacara dan peraturan yang ditetapkan.
i) Dasar - panduan yang ditetapkan oleh pihak pengurusan atasan, untuk membuat keputusan dan mencari jalan keluar bagi mengelakkan konflik dan kekeliruan yang mungkin timbul pada peringkat bawahan.
ii) Prosedur yang selaras - tatacara atau kaedah menerangkan cara untuk menjalankan tugas dengan seragam.
iii) Peraturan - satu penyataan bagi mengawal sesuatu tindakan itu boleh dibuat atau tidak. Tanda atau kenyataan seperti " KAWASAN INI ADALAH KAWASAN LARANGAN MEROKOK " merupakan satu peraturan yang dinamakan kepada pihak tertentu atau orang ramai.
Kedua-dua perancangan jangka panjang dan jangka pendek mempunyai hubungan yang erat dan saling berkaitan kearah mencapai matlamat sesuatu bahagian dan kumpulan dalam organisasi. Pihak pengurusan perlu menyelaraskan perancangan strategik pada setiap pengikut dan bahagian masing-masing, agar proses tindakan yang dilakukan oleh kakitangan menjadi realistik, dapat dilaksanakan dan mencapai objektif organisasi.
KETAATAN KEPADA ORGANISASI.
- Ketaatan kepada organisasi menunjuk kepada ketaatan seseorang pekerja kepada pengurus dan seorang pengurus kepada pekerjanya.
- Prinsip utama ketaatan ialah selagi arahan atau perintah daripada pengurus tersebut tidak bercanggah dengan Islam maka menjadi kewajipan pekerja mematuhi arahan yang dikeluarkan oleh majikannya.
FAKTOR ORGANISASI.
⠂Arahan tersebut mestilah berada dalam bidang tersebut.
⠂Kerja tersebut boleh dilakukan mengikut keupayaan mental dan fizikal pekerja.
⠂Kerja yang disuruh tersebut terdapat dalam diskripsi kerja,
DUA BENTUK KESETIAAN KEPADA ORGANISASI DAN KEPATUHAN KEPADA DISIPLIN.
1. Kesetiaan kepada organisasi :
Seseorang pengurus harus setia kepada organisasinya, ia tidak boleh
(a) mengambil tindakan yang boleh menimbulkan risiko yang besar kepada organisasinya.
(b) membuat keputusan yang mungkin membawa kepada kerugian syarikatnya.
(c) membelakangkan kepentingan organisasinya demi kepentingan organisasi yang lain seperti memberikan matlumat rahsia organisasinya kepada organisasi pesaing.
(d) bekerja dengan dua organisasi yang berbeza dalam satu-satu masa tertentu.
2. Kepatuhan kepada disiplin :
(a) kepentingan disiplin sememangnya tidak dinafikan lagi memastikan operasi organisasi berjalan dengan lancar.
(b) organisasi perlu menyediakan dasar dan peraturan supaya dipatuhi oleh setiap individu yang bekerja di dalamnya.
(c) tanpa disiplin, operasi akan menjadi kacau-bilau yang alkan memusnahkan sesuatu organisasi.
(d) majikan dan pihak pengurusan atasan harus memastikan segala peraturan dan arahan yang berkaitan dengan kerja diikuti oleh pekerjanya dan pengurus itu sendiri.
DEFINISI ORGANISASI.
⠁Satu unit sosial yang terdiri daripada manusia yang bekerjasama dan saling bergantung antara satu dengan lain bagi mencapai matlamat individu, kumpulan dan organisasi. Dalam buku ' Mengurus Secara Islam', Yusuf Ismail mengungkapkan organisasi didefinasikan sebagai " struktur perhubungan untuk menyelesaikan pekerjaan " ( Jackson dan Masselmen, 108 )," kumpulan dua atau lebih orang yang wujud dan beroperasi untuk mencapai objektif yang dinyatakan dan dipersetujui bersama.
CIRI-CIRI ORGANISASI.
Mencerminkan identiti atau nilai-niali tinggi sebagai sebuah menara gading sebagai contoh politeknik. Ia melambangkan tempat untuk menuntut ilmu, pusat penyelidikan dan juga institusi yang memberikan perkhidmatan dan sumbangan kepada masyarakat.
Terdapat organisasi besar dan kecil dan ianya mempunyai hierarki atau tingkat autoriti. Organisasi besar mempunya lebih tiga tingkat autoriti berbanding organisasi kecil.
PENURUNAN AUTORITI DAN KUASA YANG WAJAR DALAM PENURUNAN TUGAS.
Seorang pengurus tidak boleh melakukan kesemua kerja ini kerana pengurus memerlukan pekerja untuk memudahkan kerja. Pengurus hendaklah membahagikan kerja yang sesuai kepada pekerjanya. Malahan, pekerja itu pula haruslah bertanggungjawab untuk melaksanakan tugasan.
Dalam membahagikan atau pemberian tugas, pengurus mesti memberikan autoriti dan had kuasa bagi mempercepatkan pekerjanya untuk melakukan tugas dengan cekap. Jika kuasa disalahberi, pekerja tentu menghadapi kesulitan untuk menjalankan tugasannya. Selanjutnya, amalan penyerahan kuasa secara tidak langsung akan melahirkan rasa yakin gabenor terhadapnya. Hal ini mendorong seseorang untuk rasa bertanggungjawab, amanah, dedikasi dan tekun dalam menjalankan tugas.
PENURUNAN KUASA PADA ZAMAN RASULULLAH DAN SAHABAT.
Kurdi Ali ( dalam Mustafa, 1995 ) menyatakan bahawa cara pentadbiran Umar al-Khattab adalah sama seperti cara yang dilakukan oleh sahabatnya, Abu Bakar iaitu dengan memberi kebebasan kepada gabenor dalam mengendalikan urusan pentadbiran tempatan, permasalahan awam dan mereka juga bertanggungjawab untuk bertindak selaku penyelidik baik dalam keadaan tertutup atau terbuka. Di dalam sesebuah organisasi, segala peraturan, dasar, prosedur dan sistem hubungan hendaklah dijelaskan dengan baik sekali kepada seluruh kakitangan organisasi.
PEMBERIAN GANJARAN
Perkara yang paling penting dalam segala urusan yang berlaku antara majikan dengan orang bawahan.
PEMBAHAGIAN GANJARAN
Terbahagi kepada dua iaitu :
1. Ektrinsik - ganjaran kewangan seperti kenaikan upah dan bonus.
2. Instrinsik - ganjaran penghargaan seperti surat pujian dan sijil pekerja cemerlang.
KESIMPULAN / RUMUSAN
Pengurusan Isalm dalam organisasi yang dipimpin merupakan satu wadah ke arah memimpin dan mencontohi kepimpinan Rsulullah SAW. Pemimpin yang diberi jawatan ketua dalam bahagian masing-masing perlu berusaha membawa kakitangan dalam organisasi yang dipimpin mengikut garis panduan yang diturunkan oleh Allah SWT di dalam al-Quran. Keprihatinan dan kebajikan kakitangan merupakan antara elemen yang perlu dititikberatkan kerana kedua-duanya merupakan tanggungjawab yang akan dipersoalkan pada hari kebangkitan.
Sistem pengurusan Isalm adalah satu sistem yang sangat lengkap dan sistematik di mana ia berpandukan kepada al-Quran dan As-Sunnah. Prinsip pengurusan ini jelas seperti penyusunan, perancangan pengurusan dan pengawasan yang mempunyai asas yang kukuh.
Pengurusan Islam mementingkan aspek material dan kerohanian. Modul atau teori yang dicipta barat boleh diterima pakai asalkan tidak bertentangan dengan syariat. Selain itu, pengurusan Isalm sangat menitikberatkan matlamat akhir iaitu keredhaan Allah SWT.
LAMPIRAN.
Malaysia begitu bernasib baik kerana perlembagaan telah mengiktiraf bahawa Islam sebagai agama rasmi negara ini di samping memelihara kebebasan agama lain. Peruntukan ini memberi peluang yang luas dan seharusnya dipergunakan oleh umat Islam untuk meluaskan lagi pengaruh dan amalan Islam khususnya menerapkan nilai- nilai Islam ke dalam pengurusan organisasi (Perkhidmatan Awam). Tolak ansur dan fleksibiliti yang diiamalkan setakat ini memperlihatkan kebaikannya di mana penerapan nilai- nilai Islam telah diterima di semua peringkat tanpa sebarang masalah besar. Itulah yang dituntut oleh Islam iaitu menggunakan hikmah dalam penyebaran dakwah Islamiah.

Gambar diatas menunjukkan tentang pentingnya pengagihan harta yang dituntut dalam Islam. Ianya juga merupakan salah satu contoh pengurusan dalam islam.

Mitos yang paling berbahaya tentang kepemimpinan adalah kepercayaan bahwa pemimpin itu dilahirkan - bahwa ada faktor keturunan dalam kepemimpinan. Mitos ini menekankan bahwa ada orang yang memang memiliki karisma untuk menjadi pemimpin, sedangkan orang lain tidak. Itu tidak masuk akal. Yang benar justeru itu adalah sebaliknya. Pemimpin dibentuk, bukan dilahirkan. (Warren Bennis)
Pemimpin yang sebenar adalah pemimpin yang menjaga kebajikan rakyatnya walaupun jauh dari pandangan mata , maka dengan itu tanggungjawab yang dipikul oleh seorang pemimpin itu sangat berat.
RUJUKAN .
-Internet :
i)cintajannah.blogspot.com
ii)hipsturbijak.blogspot.com
iii)bharian.com.my/Current-
iv)News/BH/Wednesday/Agama/20080408232835/Article
v)nsamhd96.blogspot.com
-Bacaan Ilmiah :
i)Asmadi Mohamed Naim ( 2008 ), Maqasid Syariah dan Pemikiran Pengurusan Islam, Kedah: Universiti Utara Malaysia
ii)Ahmad Ibrahim Abu Sin ( 2001 ), Pengurusan dalam Islam, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka
iii)Wan Jemizan Wan Deraman ( 2010 ), Maqasid Syariah dalam kewangan Isalm, Utusan Malaysia 31 Mac
iv)YPEIM, 2008. Pengurusan Islam Utama
v)Sifat amanah, dilihat pada 9 April 2008
1. Allah tidak meredai hamba-Nya yang bersikap menjauhi kemewahan dunia dengan mengurung diri di dalam rumah-rumah ibadat seperti masjid atau surau semata-mata untuk tujuan beribadat, sedangkan manusia boleh beribadat di mana-mana sahaja.
2. Hubungan manusia dengan Allah SWT adalah berasaskan satu perjanjian atau kesanggupan yang azali. Manusia telah mengakui ketuhanan (ubudiyyah) Allah serta menyatakan kesanggupan untuk mengabdikan diri semata-mata kepada-Nya.
Konsep ubudiyyah bukan sahaja dapat mencorakkan pembentukan individu warganya malah, membentuk hala tuju serta budaya organisasi tersebut
PERKARA PENTING YANG BERKAITAN DENGAN UBUDIYYAH SERTA HUBUNGANNYA :
1. Matlamat atau hala tuju organisasi perlu seiring dengan konsep pengabdian diri kepada Allah.
2. Kaedah atau kegiatan yang dilaksanakan untuk mencapai matlamat organisasi juga perlu seiring dengan konsep ubudiyyah kepada Allah. Disamping itu, prinsip Islam menjelaskan penolakan terhadap konsep " matlamat menghalalkan cara ".
3. Budaya yang wujud dan subur di dalam organisasi perlu disokong oleh semangat pengabdian diri kepada Allah.
KESAN YANG POSITIF KEPADA PEMBENTUKAN WATAK WARGA ORGANISASI SERTA BUDAYA ORGANISASI.
1. Berusaha untuk menjadikan setiap kegiatan dalam organisasi sebagai satu ibadat dengan menjaga adab.
2. Menjadi seorang yang negatif terhadap tegahan agama dan positif sejajar dengan nilai dan prinsip agama.
b. Al-Syura
⠕ merupakan prinsip pengurusan Islam yang kedua.
⠕ kepentingan ditegaskan dengan nyata di dalam Al-Quran dapat dikukuhkan oleh sunnah Rasulullah s.a.w. serta bekalan para sahabat.
KEPENTINGAN AL-SYURA DALAM HUBUNGAN PENGURUSAN .
1. Menjadikan keputusan yang dibuat berdasarkan logik akal yang dibuat mengikut pandangan ramai.
2. Memantapkan keputusan dan perbincangan yang lebih matang.
3. Mengelakkan kekeliruan dan ketidakfahaman kerana ia meliabtkan jumlah ahli majlis yang ramai melalui syura jugalah dapat mengelakkan kesalahan yang besar yang diputuskan secara ramai.
4. Menungkatkan komitmen pekerja dan merupakan wadah untuk memanfaatkan mereka yang berilmu, berpengalaman dan berkemahiran.
SIFAT-SIFAT BAIK YANG DISYARIATKAN OLEH SAIDINA ALI BIN ABI TALIB.
1. Seorang yang pintar dan bijaksana, berpandangan jauh dan berhati suci.
2. Seorang yang tidak melakukan kezaliman dan tidak membantu orang-orang yang zalim dan melakukan kejahatan.
3. Seorang yang jujur dan bertaqwa.
4. Seorang yang tidak pengecut, tidak kedekut dan tidak tamak.
5. Seorang yang adil.
6. Seorang yang terpelajar
7. Seorang yang tekun dan sabar dalam menjalankan tugas dan amanah.
FUNGSI SYURA DALAM KONTEKS ORGANISASI MENURUT ABDULLAH (1990)
⠇menggubal peraturan-peraturan organisasi
⠇menjalankan setiap aktiviti organisasi yang difikirkan berfaedah mengikut syariah.
⠇meluluskan program-program kewangan.
⠇mengulang kaji dasar-dasar organisasi dan memikirkan cara untuk melicinkan lagi pentadbiran organisasi.
⠇berkuasa mengisytiharkan rancangan darurat organisasi yang difikirkan perlu.
⠇meluluskan kontrak, perkongsian dan oerjanjian dengan organisasi luar.
⠇memberikan kebebasan kepada setiap ahli syura untuk menyatakan pendapat demi kemaslahatan organisasi.
⠇menggunakan harta dan belanjawan organisasi sebagaimana yang diputuskan oleh syura.
c. Al-Hurriyah
⠓ Al-Hurriyah ialah kebebasan yang merupakan salah satu prinsip Islam .
⠓ Islam menentang sebarang bentuk penghambaan tanpa alasan kecuali hamba kepada Allah.
ISLAM MENJAMIN KEBEBASAN MANUSIA DARI ASPEK KEMANUSIAAN.
1. kebebasan beragama atau mengamalkan agama dan fahaman yang dianuti.
2. kebebasan berfikir.
3. kebebasan bersuara.
4. kebebasan memiliki dan mencari harta.
5. kebebasan untuk menuntut ilmu.
6. kebebasan bergerak.
⢔ Kebebasan dalam Islam dijamin untuk setiap individu. Terdapat tiga kebebasan iaitu :
i) Pertama - kebebasan tidak mengganggu kepentingan orang lain, atau orang awam.
ii) Kedua - kebebasan tidak mengganggu kepentingan organisasi yang membawa maksud kepentingan organisasi hendaklah diutamakan berbanding dengan kepentingan dan kebebasan diri.
iii) Ketiga - kebebasan tidak bercanggah dengan niali dan prinsip agama. Jika bercanggah, maka dengan sendirinya akan terbatal.
d. Al-Musawah
⠗ Al-Musawah atau persamaan adalah di antara prinsip pengurusan di dalam Islam.
⠗ persamaan ini berkaitan dengan hakikat bahawa manusia adalah berasal daripada keturunan Nabi Adam a.s.
⠗ hanya yang membezakan manusia dengan manusia yang lain adalah amalannya, tanggungjawab dan ketaqwaan.
PELAKSANAAN PERSAMAAN DALAM ORGANISASI
i- Semua warga organisasi harus diterima sama rata, terutama dari sudut peraturan dan undang-undang.
ii- Warga organisasi hendaklah dilayan dan dihormati dari sudut kemanusiaan, kerana setiap manusia mempunyai maruah, kecenderungan dan sifat serta cita rasa yang tersendiri.
iii- Persamaan juga hendaklah diaplikasikan dari sudut peluang dan kemudahan yang diberikan agar setiap pekerja dapat merasai peluang dan hak yang sama.
iv- Pembahagian tugas hendaklah mengambil kira aspek kemanusiaan dan persamaan.
e. Al-Adalah
⡐ Al-Adalah merupakan keadilan yang sangat penting dalam Islam.
⡐ keadilan dalam Islam adalah hak.
⡐menurut Mawardi adalah bercakap benar, jujur, amanah, menghindari perkara yang haram, menjauhi dosa dan syubhah.
Keadilan dalam kontekspengurusan organisasi adalah tunjang kepada segala bentuk amalan :
i- Keadilan perlu diamalkan dalam proses pengambilan pekerja agar pekerja yang dipilih menepati kriteria dan kelayakan yang ditetapkan.
ii- Keadilan juga perlu dilaksanakan dalam pembahagian tugas supaya tugas tersebut diserahkan kepada yang layak mengambil kira bakat, potensi dan kekuatan.
iii- Keadilan harus dilaksanakan dalam menjatuhkan hukuman bukan berdasarkan kedudukan atau pilih kasih.
PRINSIP DAN PERANCANGAN OPERASI.
Merupakan tanggungjawab semua pihak pengurusan sama ada pada peringkat atasan mahupun peringkat penyeliaan. Setelah perancangan strategik dibuat bagi mencapai objektif organisasi, prinsip dan perancangan operasi perlu dibuat dengan menyediakan butiran tertentu bagi mencapai perancangan strategik tersebut.
PRINSIP DAN PERANCANGAN OPERASI
Mengandungi program, projek dan belanjawan untuk aktiviti tertentu. Setelah program tamat, rancangan ini dibubarkan dan akan diwujudkan semual apabila terdapat program baharu.
i) Program - mengandungi dan menerangkan secara menyeluruh aktiviti yang akan dijalankan seperti langkah demi langkah yang perlu diikuti oleh kakitangan yang dipertanggungjawabkan melalui jadual penyediaan program.
ii) Projek - tugas-tugas kecil di dalam perniagaan yang menunjukkan kakitangan tertentu yang telah dipertanggungjawab.
iii) Belanjawan - disifatkan sebagai satu adat untuk mengawal perjalanan aktiviti agar mematuhi peruntukkan yang telah ditetapkan.
RANCANGAN KEKAL
Rancangan ini berlaku apabila perancangan operasi melibatkan pengawalan perjalanan aktiviti akan dibuat melalui dasar, tatacara dan peraturan yang ditetapkan.
i) Dasar - panduan yang ditetapkan oleh pihak pengurusan atasan, untuk membuat keputusan dan mencari jalan keluar bagi mengelakkan konflik dan kekeliruan yang mungkin timbul pada peringkat bawahan.
ii) Prosedur yang selaras - tatacara atau kaedah menerangkan cara untuk menjalankan tugas dengan seragam.
iii) Peraturan - satu penyataan bagi mengawal sesuatu tindakan itu boleh dibuat atau tidak. Tanda atau kenyataan seperti " KAWASAN INI ADALAH KAWASAN LARANGAN MEROKOK " merupakan satu peraturan yang dinamakan kepada pihak tertentu atau orang ramai.
Kedua-dua perancangan jangka panjang dan jangka pendek mempunyai hubungan yang erat dan saling berkaitan kearah mencapai matlamat sesuatu bahagian dan kumpulan dalam organisasi. Pihak pengurusan perlu menyelaraskan perancangan strategik pada setiap pengikut dan bahagian masing-masing, agar proses tindakan yang dilakukan oleh kakitangan menjadi realistik, dapat dilaksanakan dan mencapai objektif organisasi.
KETAATAN KEPADA ORGANISASI.
- Ketaatan kepada organisasi menunjuk kepada ketaatan seseorang pekerja kepada pengurus dan seorang pengurus kepada pekerjanya.
- Prinsip utama ketaatan ialah selagi arahan atau perintah daripada pengurus tersebut tidak bercanggah dengan Islam maka menjadi kewajipan pekerja mematuhi arahan yang dikeluarkan oleh majikannya.
FAKTOR ORGANISASI.
⠂Arahan tersebut mestilah berada dalam bidang tersebut.
⠂Kerja tersebut boleh dilakukan mengikut keupayaan mental dan fizikal pekerja.
⠂Kerja yang disuruh tersebut terdapat dalam diskripsi kerja,
DUA BENTUK KESETIAAN KEPADA ORGANISASI DAN KEPATUHAN KEPADA DISIPLIN.
1. Kesetiaan kepada organisasi :
Seseorang pengurus harus setia kepada organisasinya, ia tidak boleh
(a) mengambil tindakan yang boleh menimbulkan risiko yang besar kepada organisasinya.
(b) membuat keputusan yang mungkin membawa kepada kerugian syarikatnya.
(c) membelakangkan kepentingan organisasinya demi kepentingan organisasi yang lain seperti memberikan matlumat rahsia organisasinya kepada organisasi pesaing.
(d) bekerja dengan dua organisasi yang berbeza dalam satu-satu masa tertentu.
2. Kepatuhan kepada disiplin :
(a) kepentingan disiplin sememangnya tidak dinafikan lagi memastikan operasi organisasi berjalan dengan lancar.
(b) organisasi perlu menyediakan dasar dan peraturan supaya dipatuhi oleh setiap individu yang bekerja di dalamnya.
(c) tanpa disiplin, operasi akan menjadi kacau-bilau yang alkan memusnahkan sesuatu organisasi.
(d) majikan dan pihak pengurusan atasan harus memastikan segala peraturan dan arahan yang berkaitan dengan kerja diikuti oleh pekerjanya dan pengurus itu sendiri.
DEFINISI ORGANISASI.
⠁Satu unit sosial yang terdiri daripada manusia yang bekerjasama dan saling bergantung antara satu dengan lain bagi mencapai matlamat individu, kumpulan dan organisasi. Dalam buku ' Mengurus Secara Islam', Yusuf Ismail mengungkapkan organisasi didefinasikan sebagai " struktur perhubungan untuk menyelesaikan pekerjaan " ( Jackson dan Masselmen, 108 )," kumpulan dua atau lebih orang yang wujud dan beroperasi untuk mencapai objektif yang dinyatakan dan dipersetujui bersama.
CIRI-CIRI ORGANISASI.
Mencerminkan identiti atau nilai-niali tinggi sebagai sebuah menara gading sebagai contoh politeknik. Ia melambangkan tempat untuk menuntut ilmu, pusat penyelidikan dan juga institusi yang memberikan perkhidmatan dan sumbangan kepada masyarakat.
Terdapat organisasi besar dan kecil dan ianya mempunyai hierarki atau tingkat autoriti. Organisasi besar mempunya lebih tiga tingkat autoriti berbanding organisasi kecil.
PENURUNAN AUTORITI DAN KUASA YANG WAJAR DALAM PENURUNAN TUGAS.
Seorang pengurus tidak boleh melakukan kesemua kerja ini kerana pengurus memerlukan pekerja untuk memudahkan kerja. Pengurus hendaklah membahagikan kerja yang sesuai kepada pekerjanya. Malahan, pekerja itu pula haruslah bertanggungjawab untuk melaksanakan tugasan.
Dalam membahagikan atau pemberian tugas, pengurus mesti memberikan autoriti dan had kuasa bagi mempercepatkan pekerjanya untuk melakukan tugas dengan cekap. Jika kuasa disalahberi, pekerja tentu menghadapi kesulitan untuk menjalankan tugasannya. Selanjutnya, amalan penyerahan kuasa secara tidak langsung akan melahirkan rasa yakin gabenor terhadapnya. Hal ini mendorong seseorang untuk rasa bertanggungjawab, amanah, dedikasi dan tekun dalam menjalankan tugas.
PENURUNAN KUASA PADA ZAMAN RASULULLAH DAN SAHABAT.
Kurdi Ali ( dalam Mustafa, 1995 ) menyatakan bahawa cara pentadbiran Umar al-Khattab adalah sama seperti cara yang dilakukan oleh sahabatnya, Abu Bakar iaitu dengan memberi kebebasan kepada gabenor dalam mengendalikan urusan pentadbiran tempatan, permasalahan awam dan mereka juga bertanggungjawab untuk bertindak selaku penyelidik baik dalam keadaan tertutup atau terbuka. Di dalam sesebuah organisasi, segala peraturan, dasar, prosedur dan sistem hubungan hendaklah dijelaskan dengan baik sekali kepada seluruh kakitangan organisasi.
PEMBERIAN GANJARAN
Perkara yang paling penting dalam segala urusan yang berlaku antara majikan dengan orang bawahan.
PEMBAHAGIAN GANJARAN
Terbahagi kepada dua iaitu :
1. Ektrinsik - ganjaran kewangan seperti kenaikan upah dan bonus.
2. Instrinsik - ganjaran penghargaan seperti surat pujian dan sijil pekerja cemerlang.
KESIMPULAN / RUMUSAN
Pengurusan Isalm dalam organisasi yang dipimpin merupakan satu wadah ke arah memimpin dan mencontohi kepimpinan Rsulullah SAW. Pemimpin yang diberi jawatan ketua dalam bahagian masing-masing perlu berusaha membawa kakitangan dalam organisasi yang dipimpin mengikut garis panduan yang diturunkan oleh Allah SWT di dalam al-Quran. Keprihatinan dan kebajikan kakitangan merupakan antara elemen yang perlu dititikberatkan kerana kedua-duanya merupakan tanggungjawab yang akan dipersoalkan pada hari kebangkitan.
Sistem pengurusan Isalm adalah satu sistem yang sangat lengkap dan sistematik di mana ia berpandukan kepada al-Quran dan As-Sunnah. Prinsip pengurusan ini jelas seperti penyusunan, perancangan pengurusan dan pengawasan yang mempunyai asas yang kukuh.
Pengurusan Islam mementingkan aspek material dan kerohanian. Modul atau teori yang dicipta barat boleh diterima pakai asalkan tidak bertentangan dengan syariat. Selain itu, pengurusan Isalm sangat menitikberatkan matlamat akhir iaitu keredhaan Allah SWT.
LAMPIRAN.
Malaysia begitu bernasib baik kerana perlembagaan telah mengiktiraf bahawa Islam sebagai agama rasmi negara ini di samping memelihara kebebasan agama lain. Peruntukan ini memberi peluang yang luas dan seharusnya dipergunakan oleh umat Islam untuk meluaskan lagi pengaruh dan amalan Islam khususnya menerapkan nilai- nilai Islam ke dalam pengurusan organisasi (Perkhidmatan Awam). Tolak ansur dan fleksibiliti yang diiamalkan setakat ini memperlihatkan kebaikannya di mana penerapan nilai- nilai Islam telah diterima di semua peringkat tanpa sebarang masalah besar. Itulah yang dituntut oleh Islam iaitu menggunakan hikmah dalam penyebaran dakwah Islamiah.

Gambar diatas menunjukkan tentang pentingnya pengagihan harta yang dituntut dalam Islam. Ianya juga merupakan salah satu contoh pengurusan dalam islam.

Mitos yang paling berbahaya tentang kepemimpinan adalah kepercayaan bahwa pemimpin itu dilahirkan - bahwa ada faktor keturunan dalam kepemimpinan. Mitos ini menekankan bahwa ada orang yang memang memiliki karisma untuk menjadi pemimpin, sedangkan orang lain tidak. Itu tidak masuk akal. Yang benar justeru itu adalah sebaliknya. Pemimpin dibentuk, bukan dilahirkan. (Warren Bennis)
Pemimpin yang sebenar adalah pemimpin yang menjaga kebajikan rakyatnya walaupun jauh dari pandangan mata , maka dengan itu tanggungjawab yang dipikul oleh seorang pemimpin itu sangat berat.
RUJUKAN .
-Internet :
i)cintajannah.blogspot.com
ii)hipsturbijak.blogspot.com
iii)bharian.com.my/Current-
iv)News/BH/Wednesday/Agama/20080408232835/Article
v)nsamhd96.blogspot.com
-Bacaan Ilmiah :
i)Asmadi Mohamed Naim ( 2008 ), Maqasid Syariah dan Pemikiran Pengurusan Islam, Kedah: Universiti Utara Malaysia
ii)Ahmad Ibrahim Abu Sin ( 2001 ), Pengurusan dalam Islam, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka
iii)Wan Jemizan Wan Deraman ( 2010 ), Maqasid Syariah dalam kewangan Isalm, Utusan Malaysia 31 Mac
iv)YPEIM, 2008. Pengurusan Islam Utama
v)Sifat amanah, dilihat pada 9 April 2008
No comments:
Post a Comment